Reklama

Powered byAccuWeather.com

Warszawa

Pogoda teraz Dzisiaj 4:43

07:04 17:37

17:07 02:53

7°C
  • Zachmurzenie duże
  • Odczuwalna 5°C
  • Ciśnienie 1020 hPa
  • Wiatr WSW 11 km/h
29
CAQI
ŹRÓDŁO: Airly
jakość powietrza
Dobra
pm 2.5
70% normy
pm 10
55% normy
Jutro 11°C 3°C
Wtorek 11°C 8°C

Niebezpieczny upał. Jak sobie z nim radzić?

Eksperci zalecają m.in. unikanie słońca i wysiłku fizycznego, picie dużej ilości wody oraz noszenie jasnego, przewiewnego ubrania. Podkreślają, by w tych dniach zatroszczyć się szczególnie o dzieci, osoby starsze i przewlekle chorych.

Wedle zaleceń GIS, w upalne dni:

Reklama

  • Najlepiej unikać wychodzenia z domu, zwłaszcza między godziną 10 a 16, oraz wysiłku fizycznego. Jeśli jednak musimy wyjść na dwór, trzeba szukać zacienionych miejsc.
  • Nosić jasne, przewiewne ubrania wykonane z naturalnych tkanin, dobrze przepuszczających powietrze. Warto też pamiętać o odpowiednim nakryciu głowy, okularach przeciwsłonecznych filtrem chroniącym oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym
  • Warto użyć kremu z filtrem, dla dzieci zaleca się te z ochroną powyżej 30 SPF.
  • Pić duże ilości wody. Według Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie kobiety powinny spożywać dwa litry płynów na dobę, a mężczyźni nieco więcej, bo 2,5 litra. Jednak latem taka ilość płynów jest zbyt mała, głównie dlatego, że się pocimy. Podczas wysiłku fizycznego i przebywania na słońcu warto zwiększyć ilość wypijanych płynów, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania.
  • Unikać alkoholu, który odwadnia organizm.

W czasie upałów ważna jest dieta. Należy jeść częściej, ale mniej - radzi prezes PPOZ i lekarz specjalista medycyny rodzinnej i pediatrii Bożena Janicka. Dobrze jest sięgać po warzywa, owoce, ewentualnie trochę nabiału i pieczywa. Mięso czy ciężkie i obfite drugie dania są niewskazane.

Sanepid zwraca zaś uwagę, że w upalne dni należy zasłaniać okna eksponowane na słońce i zamykać je, jeśli na zewnątrz jest cieplej niż we wnętrzu budynku. Warto też zadbać właściwą cyrkulację powietrza w zamkniętych pomieszczeniach, a więc używać wentylatorów i klimatyzacji, i wietrzyć je - najlepiej rano lub wieczorem.

Niebezpieczny udar cieplny

W wyniku przegrzania organizmu może dojść do udaru cieplnego. Szczególnym jego rodzajem jest udar słoneczny, czyli przegrzanie wskutek silnego nasłonecznienia. Udar cieplny ma miejsce wówczas, gdy organizm ma utrudnione lub wręcz uniemożliwione oddawanie nadmiaru ciepła. Do takiej sytuacji może dojść w trakcie pracy w gorącym i wilgotnym pomieszczeniu bez przewiewu, podczas długotrwałego przebywania na słońcu, w trakcie dłuższego marszu, gier, zabaw lub plażowania w okresie dużych upałów oraz w czasie gorących kąpieli wodnych i parowych.

Najbardziej narażone są małe dzieci, u których nie rozwinęły się dostatecznie mechanizmy termoregulacji oraz osoby starsze z dolegliwościami układu krążenia lub zażywające preparaty antyhistaminowe.

Objawy udaru cieplnego to wysoka temperatura ciała, ból i zawroty głowy, nudności i wymioty; zmiany nastroju; zaburzenia widzenia; szybkie bicie serca i oddychanie, utrata przytomności. Kiedy zaobserwujemy u kogoś takie objawy, trzeba przede wszystkim wezwać pogotowie ratunkowe; w oczekiwaniu na jego przyjazd należy przenieść chorego do chłodnego, ocienionego miejsca, ewentualnie zdjąć niego część odzieży. Należy też jak najszybciej rozpocząć chłodzenie - skrapiać ciało chorego chłodną wodą oraz wprawić w ruch powietrza wokół niego, np. za pomocą wachlowania lub wentylatora.


PAP/INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje