Powered byAccuWeather.com

• Wiatr E 11 km/h
  • Dla biegaczy
    Bardzo złe

Bardzo zła pogoda dla biegaczy

• Dla reumatyków
    Wyśmienite

Warunki atmosferyczne nie stwarzają ryzyka bólu stawów

• Dla astmatyków
    Wyśmienite

Idealna pogoda dla astmatyków

CAQI
Sobota -5°C -12°C
Wczytywanie...

Tatry: Spacer od Gubałówki po Szymoszkową

Z Zakopanego kolejką linowo-terenową na szczyt Gubałówki, Butorowy Wierch, Szymoszkowa, Zakopane. Trasa mierzy niecałe 6 km i stanowi idealną propozycję na krótki spacer po górach dla wypoczywających w Zakopanem.

Wycieczkę rozpoczynamy w samym sercu Zakopanego w dolnej części ul. Krupówki. Po przejściu wiodącej ku Kościelisku ul. Nowotarskiej mijamy po lewej stronie cmentarz na Pęksowym Brzyzku, wkraczamy na targowisko pod Gubałówką. Tu skupione w jednym miejscu stragany oferują wszystkie najwspanialsze wyroby Tatr i Podhala: oscypki, żętyca, bundz, kożuchy, kierpce, ciupagi, rydze marynowane i co tam kto sobie może wyobrazić. Przechodzimy przez targ, oraz pod estakadą ul. Powstańców Śląskich i wkraczamy na dziedziniec dolnej stacji kolei linowoterenowej na Gubałówkę. Po wykupieniu biletu i zajęciu miejsca w schodkowym wagoniku czeka nas 3,5 minutowa podróż na szczyt Gubałówki (1120 m.n.p.m).

Tu wśród licznych turystów odwiedzających bary, kawiarnie i stragany możemy podziwać jedną z najwspanialszych panoram tatrzańskich. Przed budynkiem górnej stacji kolei widać rzeźbę znanego artysty Stanisława Kantaka - Polonia Restituta. Stąd niebieskim szlakiem wędrujemy na zachód samym szczytem pasma Gubałowskiego, stąd można też wynająć dorożkę. Droga wiedzie asfaltową szosą, skąd między drzewami możemy podziwiać Tatry. Mijamy po prawej stronie kaplicę Matki Boskiej Nieustającej Pomocy a po chwili z lewej strony widać górną stację kolei linowej Szymoszkowa. Tu ul. Zubka przechodzi w Drogę Papieską. Po 500 m rozwidlenie szos. W prawo ku wsi Dzianisz, prosto czarny szlak do Witowa a w lewo szosa do Kościeliska. Idziemy nią ok. 50 m i skręcamy w prawo lekko pod górę ku bliskiemu już Butorowemu Wierchowi. Na szczycie (1160 m.n.p.m) oprócz górnej stacji kolejki krzesełkowej jest bacówka, gdzie można posilić się oscypkami. Zbocza Butorowego Wierchu są pasterskimi halami służącymi wypasowi owiec. Tu szlak zakręca ku południowi i schodzi w dół zakosami przez łąki i lasy porastające południowe zbocza Pasma Gubałowskiego.

Z łąk doskonały widok na Tatry Zachodnie i  Giewont. Przecinamy linię kolejki krzesełkowej Szymoszkowa i za Szymoszkową Polaną obchodzimy potężny gmach Hotelu Mercure – Kasprowy. Tu na ul. Powstańców Śląskich kończy się szlak niebieski. Do centrum Zakopanego można wrócić wzdłuż tej właśnie ruchliwej arterii (1 km) lub przejść na drugą stronę Cichej Wody i wrócić do miasta ulicą Kościeliska wśród zabytkowych chat góralskich.