Powered byAccuWeather.com

Idealna pogoda dla biegaczy

• Dla reumatyków
    Wyśmienite

Warunki atmosferyczne nie stwarzają ryzyka bólu stawów

• Dla astmatyków
    Wyśmienite

Idealna pogoda dla astmatyków

CAQI
Środa 25°C 14°C
Wczytywanie...

Tatry: Dolina Gąsienicowa

Z Kuźnic przez Dolinę Jaworzynki i Przełęcz Między Kopami Królowymi do schroniska Murowaniec i w Dolinę Gąsienicową, Zielony Staw, Przełęcz Karb, Kościelec do Czarnego Stawu Gąsienicowego i Dalej do schroniska Murowaniec i z powrotem przez Boczań do Kuźnic. To trasa dla wytrwałuch piechurów, ponieważ jej długość to 14,5 km, czas trwanie to prawie 10 godzin, a suma przewyższeń to 1250 metrów. Piękne widoki wynagrodzą nam trud wędrówki!

Wycieczka zaczyna się w Kuźnicach (1010 m.n.p.m) tuż przy dolnej stacji kolei linowej na Kasprowy Wierch. Przed budynkiem mieszczącym stację skręcamy w lewo i wzdłuż straganów wkraczamy na mostek szeroko tu rozlanej Bystrej. Za kasą biletową TPN skręcamy w prawo w żółty szlak i lekko pod górę wśród dolnoreglowego lasu pniemy się kilka minut. Gdy szeroka wykładana kamieniami ścieżka zakręci w lewo pod skalnym urwiskiem wkraczamy do Doliny Jaworzynki. Las ustąpi miejsca wąskiej i długiej na ponad kilometr hali. Mijamy kilka pasterskich szałasów i posuwając się wzdłuż Potoku Jaworzynka docieramy do ostrego zakrętu w prawo. Stąd szlak pnie się ostro w górę po dość śliskich, omszałych  i często mokrych kamieniach przez 1,3 km, aż na Przełęcz między Królowymi Kopami (1499 m.n.p.m). Widok stąd wspaniały na Skupniów Upłaz i Zakopane z Gubałówką. Tu kończy się szlak żółty. Skręcamy w prawo w niebieski, który dotarł z dołu szerokim otwartym żebrem.

Wędrujemy wśród łąki rozpościerającej się po lewej stronie i kosówki porastającej schodzące z prawej stoki Kasprowego Uhrocia. Szlak jest wygodny, wiedzie płaskim terenem a po wkroczeniu do lasu lekko opada ku Hali Gąsienicowej, do której dochodzimy po 20 minutach od przełęczy. Na hali otwiera się oszałamiający widok na grań Orlej Perci, Koszystą, a przede wszystkim potężną ścianę Kościelca (2156 m.n.p.m). Mijamy Księżówkę po lewej i Betlejemkę po prawej. Tu droga skręca w lewo a zaraz przy pasterskim szałasie rozwidla się. Skręcamy w lewo i w dół do odległego o 5 minut schroniska Murowaniec schodzimy wśród gęstej kosówki. Ze schroniska skręcamy w prawo i żółtym szlakiem ruszamy pod górę w głąb Doliny Gąsienicowej, po prawej towarzyszy nam struga Suchej Wody, za którą pysznią się turnie Kościelca.

Na węźle szlaków po 20 min. opuszczamy żółty i skręcamy w lewo w czarny tuż przed dolną stacją narciarskiej kolejki krzesełkowej na Kasprowy Wierch. Zakręcamy lekkim łukiem ku wschodowi obracając się przodem do widocznej stąd jak na dłoni Świnicy, której zbocza opadada ogromną ścianą na dno doliny. Przed nami Kościelec. Mijamy po prawej Zielony Staw i na węźle szlaków pozostawiamy wspinający się na Świnicką Przełęcz (2050 m.n.p.m) czarny, skręcamy w niebieski ku przełączy Karb. Dookoła nas kosodrzewina poprzerywana taflami licznych stawów. Ścieżka pnie się coraz stromiej i po pół godzinie docieramy na przełęcz. Stąd dwa warianty: w dół w lewo ku Czarnemu Stawowi, lub czarnym szlakiem na szczyt Kościelca.

Jeśli wybrałeś drugi wariant ruszamy pod górę wkraczając na potężną skalną płytę północnej ściany Kościelca. To trudny i przy złych warunkach pogodowych niebezpieczny odcinek wycieczki. Szlak wpełza zakosami, z których krucha skała osuwa się spod stóp na wspinających się niżej współtowarzyszy. Należy zachować ostrożność, gdyż spadające kamienie stanowią spore zagrożenie. Po ok. 50 minutach docieramy na szczyt, który oferuje nam widoki rekompensujące trudy wspinaczki. Dolna Gąsienicowa jak na dłoni, Kasprowy Wierch, Świnica, Kozi WierchGranaty. Kilka metrów kwadratowych skalistego wierzchołka nie jest zbyt wygodnym miejscem odpoczynku.

Droga w dół tą samą trasą do Przełęczy Karb nie jest wcale milsza, a na pewno jest niebezpieczniejsza – należy zachować ostrożność. Schodzenie kończy się po 40 minutach ale tylko na chwilkę, gdyż wejście na Mały Kościelec zielonym szlakiem to tylko 10 metrów, a potem znów stromo w dół ku pięknie stąd wyglądającemu Czarnemu Stawowi Gąsienicowemu. Jeszcze 25 minut i docieramy do brzegu stawu, gdzie można odpocząć. Tu kończą się zielone znaki szlaku, skręcamy w niebieskie w lewo i tą wygodną ścieżką wśród szerokiej rzeszy amatorów łatwiejszych wycieczek podążamy do Murowańca. Po drodze mijamy jeszcze pomnik Mieczysława Karłowicza w dole kilkanaście metrów od szlaku, w miejscu, gdzie artysta zginął w lawinie, i po 15 minutach znów jesteśmy w Murowańcu. Stąd wzdłuż już przebytej drogi ruszamy w odwrotnym kierunku ku Przełęczy Między Kopami. Nie skręcamy jednak w Dolinę Jaworzynkę lecz schodzimy dalej za niebieskimi znakami ku szerokiemu żebru Skupniów Upłazu. Otwarty grzbiet przecina wygodna i mocno rozdeptana droga w dół ku nieznacznemu Boczaniowi (1224 m.n.p.m). Lasem schodzimy w dół pokonując zakosy. Gdy dojdziemy do drogi ze szlakiem zielonym skręcamy razem z nim w lewo i po chwili wita nas szum Bystrej, którą przekraczaliśmy na początku wycieczki. Jesteśmy w Kuźnicach.