Reklama

Powered byAccuWeather.com

Warszawa

Pogoda teraz Dzisiaj 15:55

07:15 17:24

18:37 10:11

8°C
  • Pochmurno
  • Odczuwalna 2°C
  • Ciśnienie 1019 hPa
  • Wiatr W 26 km/h
13
CAQI
ŹRÓDŁO: Airly
jakość powietrza
Bardzo dobra
pm 2.5
31% normy
pm 10
22% normy
Jutro 10°C 1°C
Poniedziałek 12°C 2°C

"Spóźniony" samolot. Jaka rekompensata przysługuje podróżnym, których lot uległ opóźnieniu?

Wydawać by się mogło, że opóźnienia zdarzają się tylko w transporcie lądowym. Nic bardziej mylnego. "Spóźniają" się także samoloty, których rozkład nie jest przecież niezależny od czynników pogodowych czy trudnych do przewidzenia incydentów. Sprawdźmy więc, jak powinniśmy się zachować w sytuacji, gdy nasz samolot nie wylądował na lotnisku o czasie. Czy w takich okolicznościach należy nam się jakaś rekompensata?

Kwestie odszkodowań przysługujących podróżnym z tytułu opóźnień w ruchu lotniczym nie są bynajmniej kwestią dobrej woli czy - tym bardziej - jednorazowego widzimisię przewoźników. Regulują je odpowiednie przepisy, zawarte w Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Na mocy unijnego rozporządzenia odszkodowania należą się wszystkim pasażerom, których lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny w stosunku do przewidzianego rozkładem czasu lądowania. Trzeba jednak przy tej okazji zauważyć, że wysokość rekompensaty nie zawsze będzie jednakowa (w szczególnych przypadkach przewoźnik może być też zwolniony z obowiązku jej wypłacenia - o tym piszemy jednak w dalszej części artykułu) - jest ona bowiem ściśle uzależniona od długości trasy.

Reklama

I tak, 250 euro przyznaje się podróżnym, których samolot uległ opóźnieniu na odcinku nieprzekraczającym 1500 km. Nieco wyższą kwotę - 400 euro - wypłaca się pasażerom, których lot miał się odbyć na trasie o długości wynoszącej od 1500 km do 3500 km, przebiegającej zarówno przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, jak i poza ich granicami. Odszkodowanie w wysokości 600 euro przyznaje się tymczasem podróżnym udającym się w rejsy realizowane na dłuższych trasach.

Warto również pamiętać, że - jeśli tylko zachodzi taka możliwość - przewoźnik powinien zorganizować pasażerom alternatywne połączenie lotnicze (i to nawet jeśli jest realizowane przez konkurencyjne linie), które pozwoli im w rozsądnym czasie dotrzeć do celu podróży. W takiej sytuacji odszkodowanie zostanie jednak zmniejszone o połowę. Pasażerowie, których lot uległ ponad 5-godzinnemu opóźnieniu, mają prawo do zwrotu zakupionego biletu. Muszą się jednak wtedy pogodzić z utratą przysługującego im odszkodowania.

Przewoźnik musi udzielić wsparcia

Na tym jednak, według obecnych przepisów, obowiązki przewoźników lotniczych się nie kończą. Jeśli bowiem powstałe opóźnienie sięga kilkunastu godzin, linie lotnicze muszą udzielić pasażerom odpowiedniego wsparcia, organizując im nocleg w hotelu i transfer na linii lotnisko-hotel oraz zapewniając im wyżywienie, napoje (w ilości proporcjonalnej do wielkości powstałego opóźnienia) czy możliwość wykonania kilku bezpłatnych połączeń telefonicznych.

Trzeba tu jednak poczynić pewne zastrzeżenie, bo i od tych zasad są wyjątki. Okazuje się bowiem, że choć tzw. wsparcie (nocleg, wyżywienie, transfery z lotniska do hotelu i z powrotem itd.) przysługuje podróżnym we wszystkich sytuacjach, to nieco inaczej wyglądają już sprawy związane z wypłatami odszkodowań. Finansowej rekompensaty nie otrzymamy bowiem zwłaszcza wtedy, gdy do opóźnienia samolotu doszło wskutek działania "siły wyższej" czy wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, których w żaden sposób nie można było przewidzieć. Należą do nich choćby strajki (pilotów, stewardów i stewardess, pracowników lotniska i personelu obsługi naziemnej itd.), incydenty pogodowe (nawałnice i gwałtowne burze, opady śniegu czy nawet erupcje wulkaniczne) czy zdarzenia o charakterze wojennym czy terrorystycznym.

Jak walczyć o swoje?

Zdarza się niestety, że nawet mimo obowiązujących przepisów linie lotnicze starają się za wszelką cenę unikać ciążącej na nich odpowiedzialności, nie zapewniając poszkodowanym należnej opieki. Mimo że z punktu widzenia pasażerów sytuacje takie nie należą do komfortowych, to nie oznacza to jeszcze, że nie można z nich wyjść obronną ręką.

Jeśli więc przewoźnik nie zechce się zastosować do obowiązujących przepisów (choćby w kwestii darmowych napojów i posiłków), powinni zebrać wszystkie paragony dokumentujące każdy wydatek poniesiony przez nich na lotnisku. Staną się one później podstawą do złożenia wniosku o zwrot kosztów.

Taki wniosek - podobnie zresztą, jak wszystkie zażalenia - należy złożyć w centrali linii lotniczych, korzystając np. z powszechnie dostępnego unijnego formularza skargi sporządzonego na podstawie rozporządzenia (WE) 261/2004 bądź stosownego druku dostępnego na stronach portalu Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Reklamację można również przygotować samodzielnie - korzystanie z gotowych wzorów nie jest bowiem obowiązkowe. Co istotne, dokument może być dostarczony przewoźnikowi w dowolny sposób: osobiście, pocztą lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

A co, jeśli przewoźnik konsekwentnie odmawia współpracy? W takim wypadku z prośbą o pomoc należy się zwrócić do jednej z wielu unijnych instytucji powołanych do walki o prawa pasażerów (jeśli pozostajemy akurat poza granicami naszego kraju) lub do Prezesa polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (jeśli przebywamy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Do pism należy bezwzględnie dołączyć kopię reklamacji wysłanej do przewoźnika, kopię odmownej odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację oraz dokument poświadczający dokonanie rezerwacji na opóźniony lot.

Co istotne, przewoźnik nie może odmówić wypłaty odszkodowania uzasadniając np. swoją decyzję późnym terminem złożenia reklamacji. Roszczenia pasażerów nie ulegają bowiem przedawnieniu i pokrzywdzeni klienci linii lotniczych mogą wnioskować o zwrot pieniędzy nawet wiele miesięcy od momentu, w którym ich rejs uległ opóźnieniu. 

Sprawdź, czym oddychasz! Jakość powietrza w polskich miejscowościach --> kliknij!

Aplikacja Weź parasol - pogoda już cię nie zaskoczy

Sprawdź prognozę długoterminową na 25 dni

Sprawdź prognozę pogody godzina po godzinie dla wybranego miejsca

Sprawdź prognozę dla twojego miasta i regionu. Kliknij!

Planujesz wyjazd? Sprawdź prognozę pogody na najbliższy weekend!


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje