Powered byAccuWeather.com

• Wiatr E 11 km/h
  • Dla biegaczy
    Bardzo złe

Bardzo zła pogoda dla biegaczy

• Dla reumatyków
    Wyśmienite

Warunki atmosferyczne nie stwarzają ryzyka bólu stawów

• Dla astmatyków
    Wyśmienite

Idealna pogoda dla astmatyków

CAQI
Sobota -5°C -12°C
Wczytywanie...

Orla Perć, najtrudniejszy szlak w Polsce

Z Kuźnic kolejką linową na Kasprowy Wierch i przez Liliowe, Beskid na Świnicę. Dalej Orlą Percią przez Zawrat, Kozią Przełęcz, Kozi Wierch, Przełączkę nad Buczynową Doliną, Granaty, Buczynowe Turnie na Przełęcz Krzyżne (dalej do Murowańca lub schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich). Trasa jest bardzo wymagająca, możliwa do pokonania tylko przy sprzyjających warunkach atmosferycznych w około 11 godzin (od Kasprowego Wierchu do Przełęczy Krzyżne)! Należy doliczyć również czas potrzebny na dojście z Orlej Perci do któregoś ze schronisk lub do Zakopanego.

Najtrudniejsza trasa wycieczkowa w Polsce, od Zawratu do Krzyżnego  Orla Perć jest szlakiem jednokierunkowym.
Odcinki wycieczki po Orlej Perci i sumy podejść:
0,8 km Kozi Wierch – Żleb Kulczyńskiego 80 m
0,8 km Żleb Kulczyńskiego – Skrajny Granat 180 m
1,5 km Skrajny Granat – Przełęcz Krzyżne 330 m
3,3 km (+ 7,5 km do Przełęczy Białczańskiej) – schronisko w Dolinie 5 Stawów Polskich (1 godz. 30 min)
5,1 km (+4,9 km do Kuźnic) – schronisko Murowaniec (2 godz. 50 min)

Wycieczkę rozpoczynamy na szczycie Kasprowego Wierchu po wjechaniu kolejką linową z Kuźnic.

Docieramy do granicznego szlaku czerwonego, skręcamy w lewo i granią Tatr Zachodnich szeroką wydeptaną drogą podążamy ku widniejącemu szczytowi Świnicy (2301 m.n.p.m). Mijamy Beskid (2012 m.n.p.m), z którego schodzimy kilkoma ciasnymi zakosami w dół do Przełęczy Liliowe (1952 m.n.p.m). Jest to przełęcz graniczna pomiędzy Tatrami Zachodnimi, które opuszczamy a Tatrami Wysokimi przed nami.

Na przełęczy w lewo odchodzi szlak zielony w dół Kotła Gąsienicowego (35 min). Szlak podąża dalej lekko wspinając się na Skrajną Turnię i przez Skrajną Przełęcz wchodzimy na trawers ścinający od południa Pośrednią Turnię (2128 m.n.p.m), schodzimy ku Świnickiej Przełęczy (2051 m.n.p.m), gdzie z dołu dochodzi szlak czarny z Doliny Gąsienicowej. Przed nami potężna piramida Świnicy. Tu kończy się łatwy szlak i zaczyna wspinaczka. Szlak poprowadzony został zakosami po skalnych powierzchniach zachodnią granią Świnicy, w pewnym momencie trawersujemy skalistą dolinkę, tu zaczynają się łańcuchowe zabezpieczenia w najniebezpieczniejszych odcinkach szlaku, a dalej po ok. 1 godz. od przełęczy docieramy do Wrótek (2214 m.n.p.m) niewielkiej przełączki zamkniętej sporym glazem, gdzie szlak zakręca o 180 stopni.

Stąd na południowy grzbiet i granią na przedwierzchołek Świnicy. Tu szlak się rozwidla – w lewo przez Wyżnią Świnicką Szczerbinkę docieramy po 5 minutach na szczyt Świnicy. Wierzchołek – skalista przestrzeń wielkości kilkunastu metrów kwadratowych jest jednym z najlepszych punktów widokowych w Tatrach. Nic nie przesłania widoku na Tatry Zachodnie, słowacką stronę, Zakopane z Gubałówką i na Tatry Wysokie z Mięguszowieckimi Szczytami.

Ze szczytu wracamy do rozwidlenia szlaku i po skalnych obrywach, szlakiem ubezpieczonym łańcuchami schodzimy w dół ku Zawratowi. W połowie zejścia drogę zagradzają pionowe ścianki ubezpieczone wysokimi drabinkami, za którymi szlak wypłaszcza się, by przed Zawratem przejść na kikadziesiąt metrów w wygodną ścieżkę wśród trawiastych hal. Przez przełęcz przechodzi niebieski szlak do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich (1 godz 35 min) w prawo i w lewo do Murowańca (2 godz). Stąd rozpoczyna się jeden z najtrudniejszych odcinków Orlej Perci. Ruszamy granią ku Małemu Koziemu Wierchowi (2226 m.n.p.m), początkowo ostra grań jest łagodna a perć pozbawiona trudności technicznych.

Za szczytem Małego Koziego Wierchu szlak wchodzi w trudny odcinek. Częste ubezpieczenia łańcuchami, stalowe drabinki i ekspozycje stanowią duże niebezpieczeństwo. Mijamy Zmarzłą Przełęcz (2126 m.n.p.m) i Zamarłą Turnię – słynną z dróg wspinaczkowych i po 1 godz. 30 min docieramy do Koziej Przełęczy (2136 m.n.p.m). Zejście na przełęcz po długiej i stromej drabince. Sama szczerba przełęczy to zaledwie dwumetrowa półka pomiędzy opadającymi skałami. Tu nasz szlak łączy się ze znakami żółtymi biegnącymi z Doliny Pięciostawiańskiej do Doliny Gąsienicowej i oba szlaki biegną razem ok. 50 m. Żółty opada stromo w dół, my natomiast skręcamy w lewo do góry ku szczytowi Koziego Wierchu. Po drodze kilka ekspozycji i liczne łańcuchy zabezpieczające. Po 1 godz 40 min docieramy na szczyt Koziego Wierchu (2291 m.n.p.m), jest to najwyższy w całości polski szczyt. Doskonała panorama roztaczająca się z jego wierzchołka jest jedną z najpiękniejszych w Tatrach. Na szczycie kończy się czarny szlak, z którym razem podąża nasz czerwony w dół. Ścieżka opada stromymi zakosami 90 m w dół, tu czarny szlak skręca w prawo ku Wielkiemu Stawowi. My podążamy trawersem, początkowo trawiastym, potem wśród skał i po 45 min od Koziego Wierchu docieramy do Przełączki nad Buczynową Turnią (2242 m.n.p.m). Tu perć zakręca w lewo i przechodząc na drugą stronę grani schodzi w dół w Żleb Kulczyńskiego. Po kilku minutach (ok. 90 m niżej) spotykamy kończący się tu dojściowy szlak czarny z Koziej Dolinki. Trawersując zachodnie zbocze Czarnych Ścian lekko ku górze mijamy po chwili niebezpieczne miejsce – zasłonięty drabinką komin – i docieramy po 25 min na szczyt Zadniego Granatu (2240 m.n.p.m). Tuż przed szczytem mijamy dochodzący z lewej zielony szlak z Doliny Gąsienicowej. Ze szczytu perć prowadzi szczytami Granatów, granią mijamy przełęcze i wierzchołki, i po ok. 30 min docieramy na Skrajny Granat (2219 m.n.p.m) odcinek w większości pozbawiony jest łańcuchów poza odcinkiem w Przełączce Skrajnej Sieczkowej, z której wychodzimy bezpośrednio na Skrajny Granat.

Tuż za szczytem, który jest wybitnym punktem widokowym na Podtatrze i Zakopane z Gubałówką w lewo odchodzi szlak żółty w kierunku Czarnego Stawu Gąsienicowego (1 godz. 45 min). Ze Skrajnego Granatu rozpoczyna się 1,5 km bardzo trudny odcinek Orlej Perci do Przełęczy Krzyżne (2 godz. 20 min) i co bardzo ważne nie ma możliwości skrócenia go. Droga wiedzie ku wschodowi granią szczytową (Buczynowa Grań) zakręcającą lekko w prawo, otaczamy Buczynową Dolinkę na południu. Szlak jest trudny, często zabezpieczony łańcuchami i drabinkami. Liczne ekspozycje i kominy. Po ok. godzinie zbaczamy z grani i trawersując południowo zachodnie zbocze Wielkiej Buczynowej Turni schodzimy ok. 70 m w dół, a na tzw. Buczynowej Turniczce (2065 m.n.p.m) zakręcamy w lewo i stromo podchodzimy wśród licznych łańcuchów w stronę Buczynowej Przełęczy, by przed nią skręcić w prawo. Stąd rozpoczyna się ostatni, łatwiejszy odcinek perci wiodący trawersem południowych zboczy Buczynowej Turni Małej i już na końcu Kopy nad Krzyżnem, skąd lekko w dół schodzimy do rozległego siodła Przełęczy Krzyżne (2112 m.n.p.m). Tu kończy się Orla Perć. Kiedyś wiodła dalej grzbietem Wołoszyna ku Wodogrzmotom Mickiewicza, teraz jednak możemy zejść w dół jedynie żółtym szlakiem: w prawo do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów (1 godz. 30 min) lub w lewo do schroniska Murowaniec (2 godz. 50 min).