Reklama

Powered byAccuWeather.com

Warszawa

Pogoda teraz Dzisiaj 10:15

07:28 16:06

12:39 03:42

4°C
  • Pochmurno
  • Odczuwalna -1°C
  • Ciśnienie 998 hPa
  • Wiatr ESE 15 km/h
53
CAQI
ŹRÓDŁO: Airly
jakość powietrza
Umiarkowana
pm 2.5
131% normy
pm 10
101% normy
Jutro 2°C -1°C
Poniedziałek 1°C -1°C
Wczytywanie...
Wczytywanie...

Odszkodowanie za opóźniony lub zgubiony bagaż

Co robić, gdy na taśmie w hali przylotów nie możemy znaleźć naszego bagażu? Jakie odszkodowanie przysługuje nam, gdy walizka się nie odnajdzie? Podpowiadamy, jak dopełnić formalności, gdy przewoźnik zgubi naszą własność.

Jadąc na wakacje, chcielibyśmy, żeby wszystko układało się po naszej myśli, w końcu urlop jest ucieczką od problemów dnia codziennego. Niestety linie lotnicze bardzo często gubią bagaże pasażerów, szczególnie podczas lotów przesiadkowych. Na szczęście w większości przypadków walizki szybko się odnajdują i wracają w ręce pasażerów. Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli odzyskamy naszą własność, należy nam się odszkodowanie - w końcu przez te parę godzin czy nawet parę dni byliśmy pozbawieni ubrań, kosmetyków, laptopa, prawdopodobnie musieliśmy niektóre rzeczy kupić. W jaki sposób ubiegać się o odszkodowanie?

Biuro rzeczy znalezionych

Reklama

Wszystkie linie lotnicze, również te tanie, obowiązują identyczne przepisy przyjęte niemal na całym świecie, muszą więc odpowiedzieć za zgubienie bagażu. Nie trzeba wykupować dodatkowego ubezpieczenia, choć jeśli się na nie zdecydujemy, oczywiście będziemy mogli się ubiegać również o wypłatę odpowiedniej kwoty przez ubezpieczyciela. 

Przejdźmy jednak do rzeczy. Na taśmie nie pojawił się nasz bagaż, co robić? W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić się do biura rzeczy znalezionych i zagubionych. W tym miejscu wypełniamy dokument zwany PIR, czyli Property Irregularity Report. Zostaniemy poproszeni m.in. o opisanie bagażu i jego zawartości, a także wskazanie adresu, na który zostanie odesłana nasza własność. Prawdopodobnie będziemy musieli okazać również kwit bagażowy, kartę pokładową oraz dokument tożsamości.

Odszkodowanie za opóźniony bagaż

Po dokonaniu formalności pozostaje nam czekać. Oczywiście możemy ubiegać się o rekompensatę. Prawdopodobnie bagaż dotrze pod podany adres w ciągu kilkunastu godzin, od tego czasu mamy 21 dni na zgłoszenie reklamacji, by ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie w dostarczeniu bagażu.

W zależności od warunków przewozu danych linii lotniczych jeszcze na lotnisku możemy poprosić o tzw. "survival pack", czyli zestaw zawierający podstawowe kosmetyki i komplet bielizny. Niektórzy przewoźnicy wydają voucher na zakup niezbędnych rzeczy, inni proszą o to, byśmy zapłacili za nie sami i zachowali paragony z zakupów, po czym przewoźnik zwraca poniesione wydatki. Zazwyczaj jesteśmy ograniczeni maksymalną kwotą zwrotu określoną w ogólnych warunkach przewozu. Niektóre linie wypłacają odszkodowanie za każdy dzień bez bagażu.

Odszkodowanie za zgubiony bagaż

W 98 proc. zagubiony bagaż wraca do właściciela. Jeśli jednak w ciągu 30 dniu od wylądowania nasza własność nie zostanie przesłana na wskazany adres, bagaż zostaje uznany za całkowicie zgubiony, możemy więc zacząć ubiegać się o odszkodowanie. Ile dostaniemy pieniędzy? Najlepiej byłoby udowodnić wartość bagażu, okazując paragony. To oczywiście trudne, dlatego przyjmuje się, że za każdy kilogram straconego bagażu poszkodowany pasażer otrzymuje 17 SDR, czyli obecnie około 90 zł. Łatwo policzyć, że za 23-kilogramowy bagaż otrzymamy 2070 zł.

Maksymalne odszkodowanie (jeśli uda nam się udowodnić wartość przewożonych rzeczy) wynosi około 1200 euro. By złożyć reklamację, musimy ze strony linii lotniczej ściągnąć odpowiedni formularz. Do niego załączmy kopię PIR (dokumentu, który wypełnialiśmy w biurze rzeczy znalezionych), bilet lotniczy, kartę pokładową i kwit bagażowy.

Możemy również przesłać wszelkie paragony za zakup podstawowych rzeczy niezbędnych do funkcjonowania po utracie bagażu. Linie lotnicze w ciągu 30 dni muszą ustosunkować się do zgłoszonej reklamacji. O wypłatę odszkodowania za utracony bagaż możemy ubiegać się w ciągu dwóch lat od zdarzenia.

Rady przed wylotem

Zdecydowanie opłaca się wykupić ubezpieczenie podróży chroniące przed utratą lub zagubieniem bagażu. Możemy liczyć nawet na dodatkowe 1000 euro odszkodowania. Pamiętajmy, że przewoźnik nie odpowiada za cenne przedmioty znajdujące się w naszej walizce, dlatego takie rzeczy, jak: laptop, biżuteria, aparat fotograficzny, pieniądze czy ważne dokumenty, lepiej spakować do bagażu podręcznego. 

Trudno zbierać wszystkie paragony, ale warto zachować dowód zakupu walizki, by w razie zagubienia przez linie lotnicze, udowodnić jej wartość. Bagaż powinien być podpisany naszym imieniem i nazwiskiem, adresem i numerem telefonu, dzięki temu łatwiej będzie go zidentyfikować. Warto również zrobić zdjęcie walizki oraz sporządzić listę z zawartością, by pracownicy linii lotniczych mogli szybciej odnaleźć zagubiony bagaż. Lepiej również odklejać kwity bagażowe z poprzednich lotów, żeby nie zmylić obsługi.  

Strata bagażu jest bardzo stresująca dla jego posiadacza, jeśli jednak wiemy, co zrobić w przypadku takiego zdarzenia i odpowiednio się do tego przygotujemy, okazuje się, że możemy nawet na tym zyskać. 

Sprawdź, czym oddychasz! Jakość powietrza w polskich miejscowościach --> kliknij!

Aplikacja Weź parasol - pogoda już cię nie zaskoczy

Sprawdź prognozę długoterminową na 25 dni

Sprawdź prognozę pogody godzina po godzinie dla wybranego miejsca

Sprawdź prognozę dla twojego miasta i regionu. Kliknij!

Planujesz wyjazd? Sprawdź prognozę pogody na najbliższy weekend!


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy