Powered byAccuWeather.com

• Wiatr W 7 km/h
  • Dla biegaczy
    Dość dobre

Dość dobra pogoda dla biegaczy

• Dla reumatyków
    Bardzo dobre

Warunki atmosferyczne stwarzają znikome ryzyko bólu stawów

• Dla astmatyków
    Wyśmienite

Idealna pogoda dla astmatyków

CAQI
Jutro 0°C -4°C
Wtorek -1°C -5°C
Wczytywanie...

Dolina Chochołowska- trasa na jeden dzień

Dolina Chochołowska to największa dolina polskich Tatr Zachodnich. Ciągnie się na długości 10 km szerokim obniżeniem ograniczonym od zachodu masywem Rakonia, Grzesia, Bobrowca i Koryciańskiej Czuby. Od wschodu wznosi się Kominiarski Wierch i Ornak, za którymi Dolina Chochołowska sąsiaduje z Doliną Kościeliską. Dnem płynie Chochołowski Potok, przechodzący w Siwą Wodę. Jego brzegiem wiedzie wygodna utwardzona droga wiodąca od Siwej Polany aż do schroniska w Dolinie Chochołowskiej, w większości oznaczona zielonym szlakiem turystycznym.

TRASA

Wycieczkę zaczynamy przy szosie Zakopane - Chochołów (ok. 8 km od centrum Zakopanego). Tuż po wejściu do doliny czekają na zamożniejszych turystów bryczki konne, ciuchcia i wypożyczalnia rowerów. Ale zakładam, iż nie przyjechałeś w Tatry na przejażdżkę i udasz się pieszo w ten urokliwy zakątek Polski. Idziemy w górę wygodną asfaltową drogą przemierzając dużą Siwą Polanę, na której mieści się kilka bacówek, w których wyrabia się oscypki, bundz i żentycę. Na całej polanie w sezonie letnim prowadzi się kulturowy wypas owiec, których stada dzwonią przyczepionymi dzwonkami. Już po kilkuset metrach dochodzimy do położonego po lewej stronie krzyża upamiętniającego wylądowanie w tym miejscu śmigłowca z Ojcem Świętym Janem Pawłem II na pokładzie. Papież odwiedził Dolinę Chochołowską 23 czerwca 1983 roku podczas swojej pielgrzymki do Ojczyzny.

Po kolejnych 200 metrach po prawej stronie tuż przed końcem polany mieści się kolejny krzyż z inskrypcją mówiącą o wizycie papieża. Wchodzimy do lasu. Z lewej strony dochodzi zielony szlak z Doliny Kościeliskiej, będziemy nim podążali do samego schroniska na Polanie Chochołowskiej. Po prawej stronie słychać szum Chochołowskiego Potoku, który będzie nam towarzyszył przez całą długość doliny. Mijamy niewielką Merkusią Polankę, z której w lewo odchodzą leśne drogi wykorzystywane do prac leśnych. Dolina zaczyna się zwężać a z prawej strony pojawiają się pierwsze grzędy skalne Siwiańskich Turni.

Po 3,5 km dochodzimy do Polany Huciska, na której znajduje się kilka szałasów pasterskich, bacówka, dawna kasa biletowa TPN oraz pamiątkowy krzyż. Tu też kończy swą jazdę ciuchcia. Tuż za polaną po lewej stronie drogi, w wapiennej turni schodzącej 12 metrowym urwiskiem widać niewielką grotę a tuż za nią tabliczkę poświęconą papieżowi. Kilka metrów dalej na tej samej wysokości ok. 5 metrów nad drogą znajduje się figurka Matki Boskiej Chochołowskiej i tablica ku pamięci Leopolda Kmietowicza, wikarego chochołowskiego, który organizował góralski ruch oporu w roku 1846. Zaraz za turnią tuż przed mostkiem na Potoku Kościeliskim odchodzi w lewo ścieżka. Wiedzie ona do oddalonego o 100 metrów Wywierzyska Chochołowskiego, gdzie z wnętrza ziemi wypływa woda natychmiast tworząc pokaźny potok.

Po kolejnych 200 metrach w lewo odchodzi czarny szlak do Doliny Kościeliskiej (2 godz. 10 min), to tzw. Ścieżka nad Reglami, która tu właśnie ma swój początek. Za Ścieżką, dolina zaczyna się przewężać. Z obu stron ku potokowi schodzą wapienne turnie. Za potokiem tzw. Wielki Turnie, w których znajdują się liczne jaskinie. U stóp skały zbudowano z zachowaniem podhalańskiej formy leśniczówkę chochołowską. Zaraz za leśniczówką dochodzimy do rozwidlenia dolin. W lewo odchodzi największa odnoga Doliny Chochołowskiej – Dolina Starorobociańska (Dolina Starej Roboty). Jej dnem w górę podążają dwa szlaki: żółty na Przełęcz Iwaniacką (1 godz. 40 min) i czarny podążający cały czas dnem doliny, na Siwą Przełęcz (2 godz. 30 min). My podążamy dalej prosto, przez Polanę Trzydniówkę (polana praktycznie nie istnieje) skąd odchodzi w lewo czerwony szlak na Trzydniowiański Wierch (2 godz). Po krótkiej chwili dochodzimy do otwierającej widoki na Główną Grań Tatr Zachodnich Polany Chochołowskiej.

Przed nami w całej okazałości pysznią się szczyty Rakonia, Wołowca, Łopaty i Jarząbczego Wierchu. W dole wzdłuż drogi sznur zabytkowych szałasów i bacówka. Na całej polanie kulturowo wypasa się owce. Przy jednym z ostatnich szałasów tabliczka mówiąca o tym, iż Biały Pielgrzym Jan Paweł II wrócił do hal 23 czerwca 1983 roku goszcząc w tej bacówce. Tuż wcześniej drogowskaz na węźle szlaków, gdzie czerwony i żółty odchodzą w lewo, czerwony na Trzydniowiański Wierch a żółty (szlak papieski) do Jarząbczych Szałasisk (55 min). W prawo, przez polanę biegnie krótki szlak czarny wiodący do widocznej stąd kaplicy św. Jana Chrzciciela.

Mała budowla drewnianej kapliczki wkomponowana w ścianę lasu emanuje ciszą i spokojem. W każdą niedzielę od czerwca do października odbywają się tu msze dla pielgrzymów. Obok kapliczki w zadaszeniu możemy wpisać do księgi swe podziękowanie czy życzenie. Stąd piękny widok na grań Ornaka i skaliste turnie Kominiarskiego Wierchu (1829 m). Szlak zakręca i łączy się z nasza trasą przy ukrytym w reglowym borze schronisku na Polanie Chochołowskiej. Przed budynkiem odchodzą szlaki: w lewo  wiodąc Wyżnią Doliną Chochołowską do siodła pomiędzy trójgraniastym szczytem Rakonia (1879 m), a wyniosłą piramidą Wołowca (2064 m) i w prawo na szczyt Grzesia. Pozostaje nam jeszcze wejście przez szerokie granitowe schody na schroniskowy taras i pierwsze piętro budynku mieszczące bufet i  recepcję.

Chochołowska Polana

Chochołowska Polana to schronisko powstałe w latach 1951-53 na miejscu spalonego w 1944 roku przez hitlerowców. Znajduje się na południowym krańcu Polany Chochołowskiej na wysokości 1144 m. Ze 121 miejscami noclegowymi jest to największe tatrzańskie schronisko po polskiej stronie gór. Wewnątrz dobrze zaopatrzony bufet i świetlica, na zewnątrz otoczony świerkami taras. Schronisko jest miejscem startu do wycieczek na Grzesia, Wołowiec oraz Starorobociański Wierch (2176 m –najwyższy szczyt polskiej części Tatr Zachodnich).