BHP a praca zimną przy niskich temperaturach
Tematyka BHP to bardzo rozległy temat, który definiuje wiele zagadnień - w jaki sposób pracodawca powinien zapewnić bezpieczeństwo i higienę pracy swojemu zespołowi. Jednym z przepisów, które podlegają kontroli BHP, jest praca w niskich temperaturach i to, czy nasi pracownicy mają odpowiedni sprzęt czy odzież. Co dokładniej należy zapewnić naszym podopiecznym?
Jednym z najistotniejszych elementów jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży roboczej. W zależności od temperatury mogą to być polary, softshelle lub kurtki zimowe. Oczywiście do odzieży roboczej pracownika podlegają również spodnie robocze, rękawice ochronne, nakrycia głowy czy buty robocze. Przygotowanie ubrań można wykorzystać również marketingowo znakując produkty logiem naszej firmy. Dzięki temu podczas świadczenia usług poza firmą, zwiększamy świadomość swojej marki wśród obserwatorów. Odzież roboczą można zamówić odwiedzając lokalny sklep BHP lub wybierając formę zamówień online.
W zakres obowiązków pracodawcy należy także zapewnienie w okresie 1 listopada do 31 marca posiłku regeneracyjnych, ciepłych napojów, jeśli temperatura spadnie poniżej 10 stopni. Dotyczy to zespołu, który wykonuje prace na otwartym powietrzu o jest to praca fizyczna o odpowiednim poziomie wysiłku dla kobiet i mężczyzn.
Firma powinna weryfikować również artykuły budowlane, które ich pracownicy posiadają do wykorzystania zimą. Sprzęt powinien być w 100% bezpieczny dla jego użytkownika, a jednocześnie powinien bezorlemu funkcjonować w niskich temperaturach, które są obecne w okresie jesienno - zimowym. Poza standardowymi narzędziami budowlanymi ważne są również urządzenia, które mogą przydać się tylko i wyłącznie podczas zalegania śniegu. Przykładowo mogą to być łopaty do śniegu czy odśnieżarki. Pamiętaj, że nie wszystkie elektronarzędzia mogą być przeznaczone do pracy w mrozie. Niskie temperatury mogą uszkodzić sprzęt lub spowodować niebezpieczeństwo dla jego użytkownika. Dlatego też zapytaj w sklepie z elektronarzędziami, czy zamówione produkty spełnią Twoje wymagania zimą.
Obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie w pobliżu miejsca wykonywania zlecenia, pomieszczenie w którym zespół może się ogrzać. Co ważne nie może być to pomieszczenie mniejsze niż 8 m2. W obiekcie powinna być również możliwość przygotowania ciepłego posiłku, jeśli pracodawca nie gwarantuje go w ramach kontraktu. Jeśli jednak nie masz możliwości zbudowania takiego miejsca, to istnieje inna opcja. W tym wypadku należy w miejscu, gdzie realizowane są prace, uruchomić jakiś produkt generujący ciepło np. koksownik.
Pracodawcom zawsze zaleca się dostarczenie najwyższej jakości produktów, do realizowania zleceń. Narzędzia do domu i ogrodu nie zawsze nadadzą się w pracach komercyjnych. Obciążenie elektronarzędzi w pracy komercyjnej jest o wiele większe, a tym samym zwykłe narzędzia domowe mogą szybko ulec awarii. Zawsze weryfikuj wydajność sprzętu oraz przeznaczenie, z którym projektował do producent. Profesjonalne wyposażenie zespołu może uchronić Cię nie tylko od zagrożenia dla pracowników, ale również zbędnych kosztów wynikających z problematycznym funkcjonowaniem sprzętu.
Pamiętaj również, że zasady BHP stoją nie tylko po stronie pracodawcy, ale również pracownika, który pracę musi realizować w sposób zgodny z zasadami. Na to również warto zwracać uwagę nowym osobom w firmie, które oczywiście wcześniej muszą przejść wymagane szkolenie BHP, aby być dopuszczonym do pracy.
Artykuł sponsorowany